Medical Taping

Wat is medical taping?

Medical taping is een bepaalde manier van tapen waarbij spieren, pezen of gewrichten worden ondersteund in hun functie. Bij normaal tapen wordt je bewegingsvrijheid van een bepaald gewricht verkleind. Ook komt er een grotere druk op de huid. Bij medical taping is dat juist niet de bedoeling. Medical tape heeft een liftende werking op de opperhuid, waardoor er drukvermindering en meer ruimte voor de bloed- en lymfevaatjes is. Doordat de druk op de pijnreceptoren onder de opperhuid ook minder wordt, heb je door het tapen waarschijnlijk ook minder pijn. Verder kun je met medical tape gewoon bewegen doordat het elastisch is. Dat kan dus niet met normale sporttape. De CureTape® die we gebruiken heeft dezelfde rekbaarheid als de menselijke huid. Er wordt gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid. Hierdoor vormt de tape een soort tweede huid. Deze tape kan nat worden zonder zijn functionaliteit te verliezen en heeft een anti-allergische lijmlaag. De tape kun je daardoor probleemloos enkele dagen op het lichaam laten zitten.

Wanneer krijg je medical taping?

Medical taping kan in meerdere gevallen gebruikt worden. Het kan slappe spieren weer op spanning brengen, maar kan ook gespannen spieren rust geven. Bij sportblessures kun je medical tape krijgen voor het verminderen van vocht en ontstekingen, maar ook bij overbelasting. Medical taping kan worden gebruikt voor het ondersteunen van je gewrichten. Vele sporters tapen bijvoorbeeld hun knie voor extra ondersteuning. Tot slot wordt medical tape ook wel eens gebruikt als je houdingsproblemen hebt. Verder kan het pijn verminderen en bloedcirculatie en lymfeafvoer verbeteren. In sommige gevallen kan medical taping ook worden gebruikt om hoofdpijn te verminderen.

Hoe gaat medical taping in zijn werk?

Onze fysiotherapeuten zullen je intapen als je een behandeling met medical tape krijgt. Wij weten precies hoe we de tape moeten plakken bij het probleem dat je hebt. Voordat je getapet wordt, vragen we om geen bodylotion op te smeren. Verder is het handig als er geen haar zit op de plek die getapet moet worden; dan plakt de tape beter. De medical tape kun je een paar dagen laten zitten. Deze is namelijk anti-allergisch, ventilerend en huisvriendelijk. Je kunt er gewoon mee douchen. Als je de tape gaat verwijderen, is het handig om deze eerst nat te maken. Het verwijderen gaat een stuk gemakkelijker als je de huid strak trekt en de tape van boven naar beneden van je huid afrolt.

Bijwerkingen bij medical taping

Voor zover bekend zijn er geen bijwerkingen van de medical tape. Het kan zijn dat je je last van jeuk hebt de eerste twintig minuten nadat de medical tape is geplakt. Dat is niet erg. Als de jeuk langer dan twintig minuten duurt, is het beter om de tape weg te halen. Vertel dit wel aan je fysiotherapeut of arts.

Bij welke klachten kan gebruik worden gemaakt van medical taping?

• nabehandeling van blessures
  • verminderen van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, hematoom)
  • corrigeren van lichaamshouding en bewegingsrichting
  • ondersteunen van gewrichten