COPD – Hartrevalidatie

COPD staat voor chronisch obstructief longlijden. Het is een longziekte die wordt gekenmerkt door een obstructie van de luchtwegen. Dit kan door een afname van de kwaliteit van de longblaasjes zijn en/of door vastzittend slijm (sputum.)

Klachten die men ondervindt zijn:

• Kortademigheid
  • Hoesten, piepen
  • Vergrote slijm aanmaak
  • Exacerbatie (wisselende mate van activiteit van ziekte symptomen)

Medicatie is zeer belangrijk in het proces van COPD. Een goede medicatie instelling helpt tegen de vergrote slijmaanmaak, kortademigheid en hoesten. COPD wordt gekenmerkt door exacerbaties (verslechteringen), deze worden veroorzaakt door ontstekingen aan het slijmvlies. Door een goede medicatie komen exacerbaties minder voor. Het is dan ook belangrijk dat u uw medicatie blijft gebruiken. Dit kunt u overleggen met uw longarts, longverpleegkundige of huisarts.

Ten gevolge van de COPD klachten krijgen patiënten vaak te maken met:

• Verminderde conditie
  • Verminderde spierkracht
  • Gewichtsverlies
  • Angst
  • Depressie
  • Sociaal isolement

Roken blijft de belangrijkste risicofactor voor het ontwikkelen van COPD. De meeste patiënten met COPD hebben gerookt en/of roken nog steeds. Hieronder valt ook meeroken. Dit maakt de kans op verslechtering van de klachten groter. Vanuit de zorg wordt dan ook ten zeerste aangeraden om te stoppen met roken. Als fysiotherapeut kunnen wij u helpen om te stoppen met roken.

Naast stoppen met roken en een goede medicatie,  is bewegen een belangrijk punt binnen de revalidatie van patiënten met  COPD.

Bij Fysiotherapie Waasdorp bieden wij u persoonlijke begeleiding en training aangepast aan uw situatie.

Hierbij gaan wij werken aan spierkracht, uithoudingsvermogen en algehele conditie.

Ademhalingsoefeningen zijn een belangrijk aandachtspunt. Het ontspannen leren ademen en bij aanwezigheid van sputum ademhalingsoefeningen om het slijm op te kunnen hoesten zullen u helpen comfortabeler te leven. Ook zal er aandacht worden besteed aan het trainen van de rompspieren zodat u makkelijker zult kunnen ademen.

Door spierkracht en uithoudingsvermogen te verbeteren zult u in staat zijn om makkelijker uw dagelijkse activiteiten uit te voeren, zoals wandelen, fietsen en traplopen. Door onze specifieke therapie zult u zich beter voelen.