Wat is dry needling?

Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een droge (dry) acupunctuur naald en er wordt géén vloeistof in de spier gebracht. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren, zogenaamde triggerpoints.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een ‘knoop’in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

. pijn/stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders op ‘afstand’.

. bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.

. verminderde kracht in de betrokken spier(en).

. pijnontwijkend gedrag, je ‘anders’ gaan bewegen.

. tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar de bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen. U krijgt daarna oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.